torsdag, juni 04, 2009

090603- Saker jag sagt och gjort (..och sjungit)

Eftersom jag inte alls är lika duktigt längre på att uppdatera min dagbok så hände något av detta för flera veckor sen och vissa av sakerna så sent som idag till och med.
Men jag väljer att göra en sammanfattning eftersom jag i alla fall har bilder på det så jag inte skall glömma...

För några veckor sedan...

...läste jag min djurbok och eftersom jag ännu inte kunde alla djuren så blev detta färglada fygfä helt sonika kallat för..."FLYGPLAN"Jag bläddrade vidare och även om jag visste att fågel på bilden hette "pippi" så var jag ändå tvungen att påpeka för pappa att där, på träbiten under pippin, faktiskt fanns "BAJS...ISCH ÄCKLIGT!" En tidig Mars-morgon gick jag ut och hämtade min cowboyfigur medan mamma och pappa ännu inte hade stigit upp från sängen än. Jag väckte dem med att komma in med min figur och ropa "HÄST.. ihhhii hiih (som hästen låter) och sedan peka på herr Cowboy och säga "FAFFAR". Just idag var det farfars tur att vara en vilda västernman tydligen. För nån månad sen brottades jag och pappa i sängen och plötsligt stannade jag helt upp, tittade på bokhyllan, pekade, och sa högt och tydligt"MÅNE"... "Nä, det där är ingen måne" sa pappa, "Det är en bok"...Fast när han tittade lite närmare så förstod han vad jag menade... När farmor och farfar hälsat på oss en dag så ville jag mer än något annat "åka faffas bil". Det var roligt tills jag tutade. Då var det "läskigt faffars bil"Annars har jag gjort framsteg även i min Nicke Nyfiken bok där jag nu namngivit nästan alla i min närmaste familj...
MAMMA är samma ballerina som hon alltid varit... Medan jag fortfarande håller på att tveka vem Pappa egentligen passar bäst som...
Rockstjärnan eller fiskargubben...
"Mommo" och "Böh" (moffa ingvar) sätter jag utan problem. De är lätta.....precis som "Famo". Henne tar man inte fel på."Faffar" är däremot lite lurig. Ibland har han varit här och bankat och ibland busar han. Han kan ju faktiskt vara två. Det här är Sebbe, men det ser ju alla så klart. Faster "Sara" och "Petto" (Petter). Tänk att jag tom kunde urskilja Petters frisyr bland alla och att Sara jobbade med böcker var ju lätt att lista ut. Moster "Gonka" (Veronika) och "Bobo" Robert. Ibland pekar jag på Gonka och säger "Gonka bäbis mage" för så smart är jag som fattar att jag snart skall få en kusin.

Annars har jag också sagt en massa annat roligt...
I förrgår satt jag o pillade mig mellan mina tår med farmor och där, mellan mina små tår kunde man finna "Smups" (smuts) och ibland tom "Mycke smups".
Liksom sånt som ibland ramlar ut ur mina skor när vi tar av dem efter gruslådan... "Mycke grus"..
När jag förra Tisdagen (26 Maj) fick äta middag hos farmor och pappa kom dit med en bruten arm så kommenderade jag farmor med en direkt order efter maten:
"FARMOR HÄMTA GLASSEN!!" När farmor svarade "Ät lite till" Så försökte jag samma trick på farsan "PAPPA HÄMTA GLASSEN!". När jag ätit upp så fick jag den till slut.

Jag ritar mycket och är inne i en karusell period.
Ibland säger jag till farsan "pappa rita bil" men han har lite svårt med sin hand i gips så jag får måla sälv. Här ritade jag en teckning till Mamma på hennes dag. Det blev som vanligt det som jag brukar rita, dvs.. "En Stor karusell"
Igår (2/6) slukade jag mammas lyxiga stroganoff som lunch i parken och när jag idag hittade det här tomma paketet som pappa glömt diska sen gårdagen var jag tvungen att säga att det där som faktiskt var kvar på botten var "Gammal mat"

Avslutningsvis lite filmer...
Fotbollspelare jag kan:
Zlatan, Zidane, Ronaldinho, Maradona, Pelé, Cristiano Ronaldo, Michael Owen, Messi, Ralf Edström och Malmö FF...

Idag var jag med Farmor en sväng i nalleaffären på Triangeln. Jag blev oerhört imponerad av allt ludd som åkte runt i en maskin och som tydligen användes till att stoppa in i nallarna. Jag kallade det till slut för "Ludde Ludd" och hela affären skrattade åt mig. Jag ville absolut inte gå därifrån, men när jag fick lite ludd i handen så var det som vanligt "...Läskigt"
Och för er som orkar lyssna så ingår det numera två sånger i min repertoar.. Både Imse Vimse och Bä Bä Vita Lamm! Rock on!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint han sjunger,han är så go.
Vad fin han blev i sin nya frisyr.
Daniel du lär han ju bara en massa namn på amatörspelare,lär Rufus att säga:BOSSE LARSSON det är en fotbollsspelare ett namn som inger respekt.
Kungakram

Teklan sa...

Jag dööör! Så go du är Rufus!
Kram från tant Emma

Anonym sa...

Hej Rufus !!
Så mycket glädje du kan sprida !
Du är världens finaste !
VI ser din sångfilm om och om igen !
UNDERBART !
KRAM FARMOR O FARFAR

Sanna Sjöswärd sa...

Goa Rufus. Jag blir så varm om hjärtat när jag hör honom sjunga. Kram Rufus - you are truly rockstar. Sanna