måndag, januari 21, 2008

2008-01-20

Idag sov vi länge och sen blev det bus med farsan ett tag medan mamma var iväg och hämtade morbror Ebbe i en annan by.
Jag utvecklas varje dag och vid detta laget skulle jag vilja påstå att jag faktiskt KAN svara på tilltal även om ingen förstår vad jag säger. Just nu så funkar jag så här, ju längre du snackar med mig ju mer kan du räkna med att få tillbaka liksom. Jag babblar på som sjutton och sjunger opera flera gånger om dagen. Härligt, säger morsan och farsan och väntar på att jag skall utöka med fler bokstäver.

Efter två dagar på landet har jag märkt att mycket är samma och likadant, fast i andra skepnader så att säga. Varenda kotte bor på landet, har stora kåkar, små barn i min storlek (oftast tjejer), och ett och annat djur-monster i en och annan storlek. Idag tog vi en kort promenad till mammas gamla kompis Marcus. Vägen dit skakade som en jordskakning och jag insåg att min lilla city-vagn är inte tillverkad för terrräng gående i ko-hagar.
Åsa kompis Marcus visade upp den söta donnan Lily, och sin nybyggda villa som vi inte sett förut. Marcus är en äkta bonde! Det var första gången jag såg en sådan, och han verkade betydligt händigare än farsan. Marcus hade precis smällt upp och spikat ihop sin familjs nya kåk, och det är mer än min egen farsa hade klarat av. Farsan kan på sin höjd spika upp en tavla, nä förresten, det klarar han nog inte av det heller.

Lily var väldigt söt och gillade mig mycket men morsan gick inte hem hos henne för fem öre. Lily slappade lugnt o stilla i Marcus famn ända tills hon såg morsan och då startade det. Ett gallskrik som aldrig tog slut. Hennes far Marcus sa att han aldrig upplevt något liknande tidigare, men jag förstår henne. Mor kanske ser lite farlig ut om man tänker efter.Marcus hade två monster i huset. En stor megabamsing och en liten fetis. Båda skulle nosa och slicka på mig. Jag reagarde knappt, de såg tydligen inte lika farliga ut som morsan. På vägen hem från besöket inser jag hur smart mor jag faktiskt har och känner mig lite stolt där jag ligger i vagnen. Efter sitt sko-köp häromdagen inser mamma nu helt plötsligt vilket kap hon gjort och informerar oss stolt om att hon köpt riktigt sköna skor som man kan gå långt och skönt i. Det måste var skönt att verkligen hitta ett par skor som man kan gå i. Undrar hur det kändes med de andra 19 paren som står där hemma?
På kvällen blev det bad i badkaret o plask med vatten. Jag däckade tidigt. Lång dag.

Inga kommentarer: