tisdag, juni 23, 2009

2009-06-22 Att bygga Torn


"Byggare Bob" är tydligen Lionels favorit och även om jag aldrig sett hur gubben ser ut så vill jag påstå att jag har anlag att kalla mig "Byggare Rufus".
Efter middags-krubbet så slängde jag mig in i skafferiet och letade fram lämpliga saker att bygga höga kreationer med.
Med tanke på att jag varken hade betong, tejp eller klister så får jag nog vara nöjd med dessa torn ändå.Jag inledde med en tjusigt torn toppat med Gevalia. Det funkade inte riktigt utan blev lite ostabilt på toppen... Mina byggstenar bestod av ett paket o´boy, en limpa grovt bröd, en nutella-burk, en gevalia-kaffe (ekologiskt), ett paket te och en Loka (citron).
Mitt mål var att bygga tornet så högt som det bara gick och för att få fram bästa stabilitet så provade jag olika kombinationer och tillvägagångssätt.
För att få mer jämn balans så provade jag nu med Nutella burken i mitten...och tänkte avsluta med teet på toppen..
.. Det gick inte alls! "Ramla" fick jag ropa.
Detta har ju hänt alla arkitekter.
Hur många gånger tror ni inte de ropade "ramla" när de byggde eiffeltornet?
Jag provade igen med en ny kombination. Efter många och långa försök insåg jag att jag hade fastnat. Det gick inte att komma högre utan att det "ramla" så jag tog det sista försöket på ren säkerhet och satsade på en stabil grund.
Utan Nutella burken.
Det blev inte så högt, men det blev ju som dr Alban brukar säga :"Det e stabilt!"
En riktigt pina var jag idag när jag skulle somna. Jag ville upp, ha mer välling och så bad jag pappa sjunga go natt sånger.
- Vad skall jag sjunga då, frågade pappa.
- Bä bä vita lamm, sa jag.
När han var klar ville jag höra min nya favorit "slank i diket" (prästens lilla kråka). Pappa började ta ton men eftersom jag inte är van vid pappas sångröst till denna låt så blev jag arg och sa:
- Inte pappa slank i diket.
- Men du sa ju sjunga slank i diket, svarade pappa.
- Dator sjunga slank i diket, sa jag.
Det är ju därifrån jag är van att höra den. Pappa förstår ingenting.
Två timmar tog det för mig att somna.

1 kommentar:

momo o bö sa...

Äntligen lite rolig läsning och många bilder! Hej Rufus! Du kommer nog att bli en riktigt duktig arkitekt när du blir stor, tänk vad man kan göra med lite skafferi varor, det gäller verkligen att vara lite miljö medveten i dessa tider, så man får ta vara på allt byggmaterial man kan hitta. Vi kommer ner till er på Söndag Puss och kram mormor o mofa Bö