onsdag, januari 19, 2011

20011-01-17 Comeback i skrivarverkstaden!

Eftersom det inte går att lägga till textrader i mitt annars så fina redigeringsprogram så väljer jag att lägga min replik under själva filmen som kompensation.

"HEJ, HEJ...NU ÄR DET DAGS ATT BLOGGA IGEN!"
(och det är ju faktiskt inte en dag för sent)

Farsan ville att jag skulle säga denna replik rakt in i kameran men eftersom jag inte gillar att följa manus så valde jag att improvisera och lägga till lite lastbils-lek i scenen. Lite mer action så att säga...

Som ni kanske förstår så börjar det verkligen bli dags att ta tag i den här bloggen igen. Ett paus uppehåll på ett och ett halvt år är alldeles för länge med tanke på allt som hänt de senaste året.
Mina planer var att liksom "skriva ikapp" men eftersom mina päron har haft fullt upp med att byta blöjor på min lilla syrra så har de liksom inte haft tid att hjälpa mig. För det här med att lägga upp bilder och skriva har jag fortfarande lite svårt med.

Men nog om det, en lång sammanfattning på de senaste åren kommer en annan gång, just nu väljer vi i alla fall att bara hoppa rakt in i ett skede i livet som inte alls är så tokigt.
De senaste veckorna har jag fått förklarat för mig att vi skall till Thailand, och även om jag varit där förut så har jag lite svårt att minnas den där andra trippen.
Jag valde denna gången att packa ner det nödvändigaste i min lilla Alfons Åberg resväska, dvs simdräkt, pennskrin och ungefär tio böcker, så den väskan blev så full den inte ens gick att stänga.
Så päronen fick fixa packningen och de gjorde det nog ganska hyfsat eftersom vi lyckades få med allt på totalt 52 kilo. Det var ju bara några kilo mindre än vad våra reskamrater lyckades med, som hamnade på 72.
Det mesta är ju blöjor och välling visserligen och sånt skit behöver ju inte jag nuförtiden.

Nu till det väsentliga i historien:
De senaste dygnet har jag tydligen varit helt speedad och insett att något var på gång för när vi väl kom iväg och upp i det första planet så däckade jag nästan direkt. Det tyckte farsan var lysande för då kunde han sitta i lugn och ro och dricka en bira. Morsan däremot, som fått ett helt tre-säte för sig själv var dock lagom road som fick ta hand som syrran som tydligen övertagit min speed från de senaste dagarna och under de tre timmarna på flyget inte satt still en sekund. Mamma fick inte i sig en matbit och kyparna missade tom att servera henne vinet som hon beställde.Men tji fick farsan som trodde han skulle få en lugn flygtur.
Mamma blev så less på Bettys stök, och ville oxå softa lite, så pappa fick ta över henna en stund. Mamma min är smart och insåg att det var så mysigt att softa bredvid mig så hon lyssnade inte ens när pappsen ropade på servetter när Betty serverat honom dagens redan uppätna välling på hans skjorta.
Hon ville tydligen ha en liten spyfest redan på det första planet, men så är det väl när man skall resa, för så gjorde tydligen även min pappa när han var liten och flög flygplan.Flygplanet hade FC Barcelonas logga på sidan och när päronen förklarade att det turkiska flygbolaget sponsrade Barcelona så var jag tvungen att berätta att både "Messi och Zlatan flög i planet".
Jag såg ju aldrig dem, men oddsen var ju ganska stora på att man kunde gjort det.
Det var kanske dem vi försökte se när vi tittade ut i för vi passade på att bråka lite om bästa fönsterplatsen oxå, och då hade vi tom redan landat. Plan nummer 2 gick desto bättre.
Vi hookade upp med våra polare Pavlina, Emil, Alicia och Eneas i landet Turkiet och hamnade på stolarna bredvid dem i "jumbojettet" som skulle ta oss till Thailand. Syrran däckade nästan direkt i sin sovkojja, men nu var det jag som var bekymret.
Jag ville inte sova alls.
Har man fått en sådan lyx med egen tv och hörlurar så vill man inte släppa det i första taget.
"Tom & Jerry" och "Vildingarnas land" avverkades innan vi alla somnade in fint vid cirka 2-snåret.
Så länge har jag aldrig varit uppe.Innan vi landade passade också jag på att ha en liten kräkfest, det mesta kom i påsen, men jag la även en hel del på mina byxor och tröja, vilket kanske var bra, för då skiftade jag om till till en mer komfortabel shorts mundering redan innan vi lämnade planet.

Den första repliken jag yttrade när vi lämnade planet var "här luktar det illa" och det var kanske inget gott betyg till vårt nya semesterland, men kanske gick jag bara för nära farsans skjorta, som fortfarande luktade spya efter syrrans kräk.
Alicia tyckte däremot att "här luktar det som papos!" och för att förklara den grekiskan så betyder Papos "Morfar" och vi vet inte riktigt vad vi skall dra för slutsats av den lukten.

Det blev ännu ett plan, i modell mindre som tog oss till ett ännu mindre ställe.
Det planet stod för mycket komfort och benutrymme vilket vi knappt märkte av eftersom vi däckade alla fyra och sov oss fint igenom den korta en-timmes flygturen.När vi så äntligen kom fram så var det varmt som bara den. Vi njöt värmen på landningsplatsen och när vi därefter gick in i kylan igen för att hämta våra väskor så sa mamma: "Nu ÄNTLIGEN är vi framme i Thailand".
"Nä, nu är vi inte i Thailand" replikerade jag, "Thailand är ju ute", och det var så självklart som det var sagt. Thailand är ju därute i värmen, inte inne på flygplatsen.Innan dagen var slut så hade vi ännu några fordon kvar att avverka. Båt och bil också, men när vi äntligen kom fram så visade det sig att vi hade en riktig lyxkoja bara 20 meter från beachen.
Vi tog en kvällsmiddag mitt i månskenet på stranden och jag och Alicia njöt direkt med att blöta ner våra kläder och kasta sten i vattnet.
Morsan, farsan och de andra firade att vi var framme och tog sig en bira.
Sen rundade vi av kvällen med lite pippi-dvd och vaggning i Bettys baby säng som hotellmanagern införskaffat bara för vår skull.
Schysst, tyckte vi.Imorse var vi utsovna vid nio-snåret även om vi sov i en orkan från vår AC och sov i svettpölar (när vi stängde av den), så kände vi oss ganska färdig sovna vid nio.
Vi käkade vår frulle på stranden och våra päron sa att de tyckte det var underbart. Det tyckte jag med.
För om det var något jag sett fram emot med Thailand så var det att jag skulle få äta "rostat bröd" varje dag.
Jag och Betty testade vår nya gungstol som vi hade i vårt trädgård innan vi begav oss ner till playan för lite vattenlek.
Vi tog passade nog också en motorcykeltaxi till marknaden där vi införskaffade det allra nödvändigaste för en dag på stranden, dvs spann, spade, lastbil och solmattor.
Min kloke far förklarade noga att när jag nu skall leka på stranden så fick jag ABSOLUT INTE röra sådant som såg geggit ut på stranden, dvs maneter, inte heller döda fiskar, eller döda djur som kunde ligga på strandkanten.
Jag lyssnade och tog åt mig informationen och berättade även för honom att man "inte fick röra älgar, för de är farliga och har horn som kunde stånga troll med".
Det var bra att veta tyckte farsan, om vi nu skulle stöta på en älg på stranden.
När vi sedan fått reda på allt som vi skulle veta så struntade vi i det ändå och stack ner och doppade oss.
Jag och Alicia inser att vi troligen kan ligga i vattnet hela dagen så det gör vi nog.

Hörs en annan dag.
//Rufus

4 kommentarer:

Mormor o Ingvar sa...

OHH, vad underbart det ser ut , och jätte kul med bloggen. Krama och pussa från oss . Mormor och Ingvar

Anonym sa...

OH SÅ UNDERBART ROLIGT MED BLOGGEN SÅ GLADA VI BLEV !!! !!O VAD VI SKRATTADE ÅT DE FINA KOMMENTARERNA FRÅN RUFUS . LÄNGTAR REDAN TILL NÄSTA GÅNG VI HÖR AV ER PÅ BLOGGEN . KRAMAR FARMOR O FARFAR

Anonym sa...

Underbart!! Ni anar inte hur härlig den där stranden kan se ut från en sunkig soffa på Möllan! Ha det så härligt! Du Rufus,väl talat om det där med älgarna. Varför skulle inte en sån kunna dyka upp där på stranden?
Hur lätt som helst för en älg att vandra in i jumbojetens bagageutrymme när alla väskor är lastade. Betty, Rut hälsar att hon kommer sakna tjejsnacket och att du har tur som har föräldrar som har vett att blogga om båda ders barn :)
Kram från tant Emma

Betty & Rufus blogg! sa...

hej mormor och Böh,
Jag håller med er, det är underbart!
Puss o kram/Rufus

Hej farmor o farfar,
Jag skall försöka blogga så ofta jag kan o så fort det händer nåt kul. Kram o puss/rufus

Hallå Tant Emma,
Vi får göra en sån här tripp tillsammans nån gång. Det är inte alls fel. Och då får vi ta med oss älg-spray så de inte dyker upp några på kvällarna. krama Teklan och Ruten från mig. //Rufus